De grote social-media-advertising-battle: Facebook vs Twitter

21 april 2016 Inzichten /

Facebook en Twitter zijn bij Wijs uiteraard twee graag gebruikte kanalen voor advertising. Maar wanneer gebruik je welk kanaal? Hoe doet Twitter het op vlak van Click Through Rate? En is Facebook echt gebruiksvriendelijker? Wij laten het hen zelf uitvechten in vier rondes. The game is on!

Ronde 1: Mogelijkheden

  • Accounts en gebruikers: Facebook telt zo’n 6,2 miljoen gebruikers in België, het aantal Twittergebruikers in België wordt geschat op iets meer dan 1 miljoen. Dat zijn geen actieve gebruikers. Bij Facebook is ongeveer 40% actief, bij Twitter maar 11 tot 15%.

Facebook is duidelijk groter en heeft meer actieve gebruikers.
 

  • Gebruiksvriendelijkheid: Facebook is op het eerste zicht wat ingewikkelder en heeft meer functionaliteiten, maar het is wel erg intuïtief te gebruiken. Twitter bood vroeger enkel de mogelijkheid voor campagnes en onderliggende ads, maar nu is het ook mogelijk om adgroups te gebruiken. Dat is jammer genoeg nodeloos gecompliceerd. Je kan een adgroup immers enkel opzetten via import van een spreadsheet... Nog een nadeel van Twitter: eens je een tweet hebt aangemaakt, kan je die niet meer aanpassen of op een kopie werken. Wil je bijvoorbeeld dezelfde tweet gebruiken voor verschillende campagnes met één ander element, dan moet je de tweet toch helemaal opnieuw aanmaken.

Facebook is iets gebruiksvriendelijker.

 

  • Features: Facebook heeft een pak meer mogelijkheden en features dan Twitter. Voor marketeers die al wat meer expertise hebben biedt dat mooie kansen om verregaande en doordachte strategieën uit te zetten. Voor beginnende marketeers komt het wellicht nogal overweldigend over. Twitter is laagdrempelig om mee te starten.

Opnieuw wint Facebook, dankzij de vele mogelijkheden.

 

Winnaar ronde 1: Facebook is hier duidelijk geavanceerder en gebruiksvriendelijker dan Twitter. Zonder twijfel een winnaar dus.


Ronde 2: campagne-opzet

  • Targeting: voor zowel Facebook als Twitter kan targeting op basis van demografische gegevens en hun eigen datalijsten, zoals e-mailadressen of remarketinglijsten. Facebook biedt daarnaast heel veel opties, diepgaande inzichten en verregaande sturing. Dat kan op basis van interesses, gedrag, data vanuit profielgegevens, activiteiten, statusupdates, groepen... Kort gezegd: Facebook beschikt over uitzonderlijk veel data. Waar de insights van komen, is niet altijd even duidelijk.
    Twitter biedt targeting op basis van zoekwoorden, interesses, specifieke handles, volgers van die mensen en zelfs ‘gelijkaardige’ volgers. Dat is nuttig als je mensen wil bereiken met een erg specifieke interesse of binnen een complexer vakgebied.

Een close call, maar uiteindelijk biedt Facebook toch net iets meer insights en targeting mogelijkheden.
 

  • Budgetinstelling: bij Facebook geldt er sinds kort een minimumbudget op adgroup-niveau. Als je veel verschillende adgroups hebt, loopt het dagbudget snel op. Iets om rekening mee te houden bij het opzetten van je campagne dus. Bij Twitter geldt dat minimum niet en ben je dus veel flexibeler, met meer mogelijkheden voor beperkte budgetten.

Twitter is hier flexibeler. Een terechte winnaar dus.

 

Winnaar ronde 2: Twitter biedt iets minder mogelijkheden op vlak van targeting, maar is wel flexibeler qua budget. Voor campagne-opzet roepen we daarom Twitter uit tot winnaar.

Ronde 3: Metrics

  • Kosten en CTR: een analyse van verschillende Twitter- en Facebookcampagnes door Wijs maakt snel duidelijk dat Twitter meestal een hogere Cost Per Click heeft, tot 2 of zelfs 3 keer hoger... Twitter heeft gemiddeld gezien een hogere CTR, wellicht onder andere omdat de promoted tweet in de feed verschijnt en dus organisch oogt. Bij Facebook kan de advertentie ook in de newsfeed verschijnen, maar ook in de rechterkolom. Dat laatste oogt een pak commerciëler. De CTR blindelings vergelijken zou dus een vertekend beeld geven. Erg interessant is wel om in Facebook zelf de resultaten op te splitsen op basis van de plaatsing: feed of rechterkolom. Vergelijken we de Facebook-feed en Twitterfeed, dan zien we ook bij Facebook goede CTR, soms zelfs beter dan Twitter.

Twitter en Facebook gaan hier gelijk op, geen duidelijke winnaar dus.

  • Engagement: uit analyse van een aantal campagnes door Wijs blijkt dat Twittercampagnes een hogere engagement-rate tonen. Dan hebben we het over likes, shares, retweets, comments, clicks... Belangrijke nuance: de rechterkolom-ads bij Facebook kunnen hier opnieuw een vertekend beeld geven, onder andere door het simpele feit dat dit adtype minder kansen geeft tot engagement. Als we die eruit filteren, zien we ook bij Facebookcampagnes een grotere engagement rate.

Ook hier zijn Twitter en Facebook aan elkaar gewaagd, zeker als je de ads in de feed vergelijkt. Gelijkspel dus.

Winnaar ronde 3: geen winnaar deze keer. Op vlak van Metrics scoren Facebook en Twitter ongeveer gelijk.


Ronde 4: Reporting en optimalisatie

Zowel Facebook als Twitter biedt redelijk wat inzichten en breakdowns. De data bieden goede inzichten in de resultaten van de doelgroep. Bij Facebook krijg je meer interessante dat zoals frequency en relevantie. Dat biedt veel mogelijkheden om te optimaliseren. Bij Twitter heb je geen inzicht in bijvoorbeeld frequency, terwijl dat toch erg belangrijk is in functie van bijvoorbeeld banner blindness of irritatie bij het bereikte publiek. Facebook is ook flexibeler om optimalisaties door te voeren, aangezien je makkelijk banners kan kopiëren en aanpassen.

Winnaar ronde 4: Facebook biedt meer data en meer mogelijkheden voor optimalisatie, en komt dus opnieuw als winnaar uit de bus.

Conclusie:

Het concept van advertising op Twitter of Facebook is vrij gelijkaardig. Facebook is meestal net een stapje voor op Twitter en blijft sterk innoveren. Dat maakt wel dat het bij Facebook een uitdaging is om mee te zijn met de laatste toepassingen en nieuwe features.

Facebook komt het vaakst als winnaar naar boven, maar dat is vooral omdat er meer mogelijkheden zijn. Welk socialmediakanaal je het best kiest voor je campagne, hangt af van je doelstellingen, KPI’s, maar ook de sector en je ervaring op vlak van online marketing. Voor beginners is Twitter bijvoorbeeld net overzichtelijker en eenvoudiger te beheren. Wie al wat verder staat, zal de vele mogelijkheden van Facebook appreciëren.


Wijs heeft alles in huis voor een sterke socialmediacampagne voor jouw bedrijf. Bel ons om af te spreken!

Anja Verschaeve
Online Marketeer

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.