Een grotere naambekendheid voor Grant Thornton

Grant Thornton is deel van een groot internationaal netwerk dat dienstverlening biedt op het vlak van audit, tax, legal, accountancy en advisory. In België wordt dan meestal gedacht aan de vier grote spelers in dat veld: EY, KPMG, Deloitte en PWC. Een serieuze uitdaging qua naambekendheid dus, en dat heeft impact op heel wat aspecten van een bedrijf. Om de straffe groeiplannen te realiseren, werken Wijs en Grant Thornton samen aan manieren om die naambekendheid stevig op te krikken.

Focus op vier communicatiedoelen 

Grant Thornton is ambitieus en heeft een belangrijke groei voor ogen. Geen simpele opdracht, dus splitsen we die op in 4 communicatiedoelen om de juiste focus te bepalen:

  1. Naambekendheid creëren bij de drie doelgroepen;
  2. Duidelijk maken wat Grant Thornton (anders) doet;
  3. Prospecten activeren om contact op te nemen;
  4. Potentiële kandidaten activeren om te solliciteren.

Hiervoor moeten we drie doelgroepen bereiken en begeleiden van awareness naar actie: de uitvoerende financiële, legal of advisory functies (zoals boekhouders en accountants) als potentiële kandidaten, en de prospecten splitsen we in twee - beslissingnemers in middelgrote tot grote ondernemingen enerzijds, die in kleine maar groeiende bedrijven anderzijds.

Werken aan de naambekendheid staat niet zomaar vooraan in het lijstje: het is de eerste horde die we over moeten voor elke doelgroep. Om ervoor te zorgen dat latere campagnes succes hebben, startten we met een grondige awareness campagne.

‘Anders zijn’ als grote sterkte 

Het doel is duidelijk - de naam Grant Thornton moet gemakkelijker een belletje doen rinkelen. Daar komt de volgende uitdaging: het is geen eenvoudige naam om te onthouden en nog maar weinig mensen weten wat ze precies doen. Maar het voordeel is wel dat de naam klinkt als een van de grote spelers.  

En wat als we de situatie nu eens omdraaien? De naam speelt eigenlijk in hun voordeel. Meespelen met die ‘groten’ is hun ambitie niet. Ze zijn anders, en dat is meteen ook hun grootste sterkte. Ook al bieden ze dezelfde service, ze dragen een andere en persoonlijke waardencultuur. 

Doordachte on- en offline mix 

We kozen voor drie kanalen: radio, Facebook en affichage. Zo kan een pendelaar de boodschap eerst op de radio horen, een beetje later in het straatbeeld zien verschijnen en nog wat later een reminder krijgen in zijn social feed.

Radio is een ideaal medium om het grote publiek te bereiken. Naambekendheid creëren, een imago opbouwen en je doelgroep in beweging brengen, zijn sterke troeven van radio. Radio 1 was de perfecte zender voor onze doelstellingen. Het is het uitgelezen radionet om je tot een gevarieerde business doelgroep te richten. 

Beluister hieronder de drie radiospots die we voor Grant Thornton gecreëerd hebben: 



Een moeilijke naam horen is één ding, maar als je hem echt wil onthouden, moet je hem ook geschreven zien staan. Daarvoor was social media natuurlijk ideaal. Bovendien leent online zich perfect voor variërende creaties die telkens afgestemd zijn op de doelgroep. Zo gaat de boodschap nooit vervelen, ondanks de herhaling. We kozen voor Facebook als primair kanaal om de radiocampagne te ondersteunen. Dankzij slimme targeting (socio-demografisch, locatie, interesse, remarketing op basis van website bezoeken,...) zijn we zeker dat we elke doelgroep bereiken met zo weinig mogelijk ‘waste’. Dit is bovendien een zeer efficiënte en goedkope manier om ook Wallonië mee te krijgen in het verhaal. 

Als kers op de taart is er de out of home campagne, oftewel: affichage. Hoewel dit een relatief duur medium is, is het bijzonder impactvol. De opvallende visuele aanwezigheid in het straatbeeld zorgt opnieuw voor die herhaling - en waarschijnlijke herinnering - bij de doelgroep. De focus ligt daarbij op Brussel, Antwerpen en Gent: steden met hoge bewonersaantallen én veel dagelijkse (werk)pendelaars. Affichage beperkten we tot de eerste wave in juni om de start van de campagne extra kracht bij te zetten. 

Diverse boodschappen 

Om het verschil met ‘de grote vier’ te benadrukken, staat diversiteit centraal in de communicatie. Er werd gekozen voor banners met veel gelaagdheid in. Woorden die verwijzen naar de waarden van Grant Thornton: een goede work-life balance, diversiteit, menselijkheid, vertrouwen, noem maar op. Dit uitte zich in verschillende creaties: twee stemmen voor de radiospot en verschillende woorden voor de online ads en affiches. Woorden die je niet meteen zou linken aan die sector zoals anders, chill, cabrio en love. Een doordachte manier om het concept ‘anders zijn’ kracht bij te zetten. 

Kan jouw naambekendheid ook nog dat tikkeltje beter?

Laat het ons weten!

Laatste nieuwe pareltjes